4 redenen om een visie te ontwikkelen

" It’s not what the vision is, it’s what the vision does" – Peter Senge

 

Mensen zijn vandaag helemaal in de war. In het bombardement van boodschappen de juiste focus leggen, laat staan de juiste keuzes maken, is moeilijk en zorgt voor stress. Bij medewerkers én klanten! Want in een bedrijfsomgeving die continu verandert, die gigantisch complex is en daardoor onzeker, swingen stresslevels de pan uit. Een sterke visie helpt die keuzestress beperken met helderheid en duidelijkheid.

Zonder duidelijke richting stellen medewerkers, klanten en partners zich namelijk vragen waar ze geen antwoorden op krijgen. Of erger nog: ze krijgen afwijkende antwoorden. Dat is een drama voor je verloop- en verkoopcijfers, want al die open vragen zorgen voor onzekerheid bij:

  1. Medewerkers:
    welke impact heeft deze actie op mij, op mijn job?
    wat is prioritair?
    hoe kan ik bijdragen?
    wat betekent dit voor mijn klanten?

  2. Klanten:
    wat is de beste oplossing voor mijn vraag?
    is er morgen al een betere oplossing beschikbaar?
    moet ik het helemaal anders aanpakken...?

  3. Jezelf, als zaakvoerder:
    waar werk ik eigenlijk naartoe?
    besta ik overmorgen nog?
    welk brandje moet ik eerst blussen?

  4. Partners:
    je kan vandaag niet meer alles zelf doen: nieuwe dynamische samenwerkingsmodellen vereisen duidelijkheid over de richting waar je naartoe gaat, anders is het onmogelijk voor partners om proactief juiste oplossingen voor te stellen.

 

Helderheid en eenvoud voor verlaging van stress en onzekerheid.

Verkopers weten het goed genoeg: klanten die teveel keuzes krijgen, haken af omdat ze niet kunnen kiezen. Het is dus kwestie een duidelijke boodschap over te brengen en ze te begeleiden op hun aankooppad. Zo ontwijk je onzekerheden en voelen ze zich veilig – wat dan weer makkelijker leidt tot conversie.

Voor medewerkers geldt hetzelfde: samenwerken aan oplossingen zorgt voor een flexibele aanpak en dus meer wendbaarheid in je organisatie. Maar samenwerken zonder stuur of eenvoud zonder boodschap creëert chaos. En daar is er al genoeg van. Daarom dient een visie als richtingwijzer waar elke belanghebbende zekerheid uit haalt.

 

4-redenen-om-een-visie-te-ontwikkelen

Een visie biedt de nodige handvaten om richting te kiezen en zelf de juiste antwoorden te vormen.

Als zaakvoerder heb je wellicht al een idee over je toekomst. Giet dat idee in een duidelijke tekst en communiceer die helder en simpel. De vier gevolgen daarvan?

  1. Medewerkers kunnen de vertaalslag naar hun job en hun klanten maken;

  2. Klanten krijgen vertrouwen in je (gezamenlijke) toekomst;

  3. Jij kunt makkelijker prioriteiten kiezen;

  4. Partners kunnen proactief mee uitkijken naar opportuniteiten.

 

Een sterke visie ontwikkel je makkelijker met hulp van ervaren rotten. Wil je meer te weten komen hoe je een sterke visie kan ontwikkelen contacteer Neal op neal@jdi.be

 

Ja, hou me op de hoogte