Je verkopers het ene succes na het andere laten boeken? Stuur hen op pad met een salesplan.

Wapen je verkopers met een waterdicht salesplan

Ondernemen draait om verkopen. Liefst zoveel mogelijk. Daarom stuur je verkopers op pad. Dacht je eraan hen een salesplan in handen te stoppen? Nee? Dringend doen! Want een verkoper zonder plan is als een schoen­maker zonder leest, een bakker zonder oven of een soldaat zonder wapen.

Elke onderneming – klein of groot – wordt beter van een salesplan. Het garandeert dat verkopers stevig in hun schoenen staan, een uniform verhaal brengen en het maximum uit de markt halen. Je verkoopsbijbel schrijven doe je zó.

Ken jezelf

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid. Om te weten waar je staat, buig je jou over je:

  1. organisatie
    Wat is je marktpositionering? Welke visie heb je? Wie draagt welke verantwoordelijkheid?
  1. markt
    Welke doelmarkten bespeel je? Wat is je grootste afzet­markt? Wie zijn je grootste klanten?
  1. aanbod
    Welke producten of diensten heb je? Wat verkoop je het meest? Welke kosten komen daarbij kijken?
  1. concurrentie
    Welke andere spelers zijn er op de markt? Hoe onderscheiden zij zich? Wat kun je van hen leren?
  1. sterkte en zwaktes
    Geen plan zonder SWOT-analyse. Ken jij je strenghts en weaknesses? Je opportunities en threats? Dan kom je beslagen het verkoopijs op.
Samen sterk

Of een salesplan schrijven alleen een zaak is van het salesteam? Nee, laat ook de marketingafdeling haar steentje bijdragen. Ontdek waarom deze twee teams niet zonder elkaar kunnen.

En … actie!

Bracht je bovenstaande vijf salesaspecten in kaart? Dan ben je nu in staat om haarfijn te definiëren wat je doelen zijn.

Hoe je jouw doelen haalt, leg je vast in een actieplan. Bepaal hoeveel middelen, tijd en geld je inzet op telemarketing, inside sales, accountmanagement, …

Of je goed bezig bent, weet je alleen als je jouw voortgang in kaart brengt. Met een maandelijkse rapportage hou je de vinger aan de pols en stuur je bij waar nodig.