Hoe je elke medewerker doet verkopen

 

Een succesvol merk past vanuit de belevingen van zijn klanten al zijn processen aan. Doel is om bij elk contactmoment met de klant minstens aan diens verwachtingen te beantwoorden, en ze liever nog te overtreffen.

In een organisatie die helemaal op klantbehoeften is gericht, komen klanten makkelijker in een loyalty loop terecht. Om hen hierin te houden, benut je alle verkoop opportuniteiten doorheen heel het naverkoop proces. En hier zitten er heel wat, maar deze worden vaak niet benut. Doe je dat wel, dan verkoopt op de duur iedereen in de organisatie mee.

Hoe je zover kunt komen? Start met het in kaart brengen van alle contactmogelijkheden met (potentiële) klanten. En lees dan verder hoe je dit realiseert door onze visie op verkoop, Sales 4.0, toe te passen.

New call-to-action


Van aanbodeconomie naar vraageconomie

In de aanbodeconomie bepaalde je als leverancier het tempo. Je processen waren wat ze waren en je had tijd om te reageren op de vragen van (potentiële) klanten. Zo werkt het niet meer.

In de huidige vraageconomie legt de nieuwe klant zijn tempo op. Hij verwacht:

  • ruimte, tijd en inspiratie om zijn aankoopproces op zijn persoonlijke manier te doorlopen en tegelijk
  • instant inter-e-actie op al zijn acties en vragen

Meer nog, op het moment van bestelling wil hij liefst al zijn factuur zien en de exacte levertijd zelf kunnen kiezen.

 

Alles op het tempo van de klant!

Een organisatie moet daarop voorbereid zijn.

In tijden van instant gratification kan je je niet meer permitteren om een serieel te werken en klanten van de ene afdeling naar de andere door te sturen. Klanten verwachten ruimte om zelf het tempo te bepalen en tegelijk instant reacties.

Elk team, en elk individu daarin, heeft daarom ook voldoende klantenkennis nodig.
Want voor een optimale klantbeleving moet elke medewerker op elk moment (kunnen) weten met wie hij contact heeft.

 

Daarom is klantgerichtheid de sleutel

In een vraageconomie moet je organisatie flexibel genoeg zijn om:

  • te reageren op de wijzigende vraag van buitenaf
  • op elk moment de verwachtingen van de klant te overtreffen
  • elk inzicht van de klant op elk moment te kapitaliseren.

In deze online wereld moet elke medewerker daarom goed op de hoogte zijn van de:

  • doelstellingen van de organisatie
  • historiek van de klant
  • verwachtingen van (potentiële) klanten.

Enkel zo kan hij op de juiste manier (re)ageren als hij klantencontact heeft en verbinding maken met de klant.

 

Dit vergt van organisaties andere processen en systemen!

Dit vergt van je medewerkers een andere instelling!

 

Zijn jouw medewerkers mee in je groeiverhaal?

Test het hier!